Subject: Teedeinseneride kutsestandardite arvamusküsitlus - tähtaeg 19.03.2025
From: "Maris Saarsalu" <[email-masked]>
To: "Maris Saarsalu" <[email-masked]>
Date: Wed, 5 Mar 2025 19:33:47 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Austatud valdkonna asjatundjad

Saadan teile arvamuse andmiseks ja ettepanekute esitamiseks töörühma töö
tulemusena valminud Teedeinsener, tase 6; Diplomeeritud teedeinsener, tase
7; Volitatud teedeinsener, tase 8 uuendatud kutsestandardite kavandid,
millised leiate kirja manusest võrdlevas tabelis. Manusest leiate ka
kutsestandardite lisad.

Palun teil edastada standardite eelnõud arvamuse andmiseks ja ettepanekute
esitamiseks ka teile teada olevatele puutuvatele isikutele ja nendega
seotud organisatsioonidele.

Arvamusküsitlus

Arvamusküsitluse  eesmärk  on tutvustada kutsestandardite kavandeid
huvirühmadele ning saada tagasisidet, mida arvestada kutsestandardite
lõppkavandite juures.

Kutsestandard

Kutsestandardi  eesmärk on kirjeldada selgeid ja asjakohaseid nõudeid
kutseala töötajatele.

Kutsestandard koosneb kolmest osast: A-osa kirjeldab tööd, B-osas on
toodud töö tegemiseks vajalikud kompetentsusnõuded ning C-osas on esitatud
kutsestandardi koostamise ja kinnitamisega seotud info.

Palume tutvuda kutsestandardite kavanditega ja nende lisadega ning
vajadusel teha parandusettepanekuid.

Märkused ja ettepanekud märkida saadetud võrdlustabelisse.

Arvamuse esitamisel palume  keskenduda  järgmistele  küsimustele

1)   Kas kutsestandardi A-osas toodud kutsekirjeldus iseloomustab hindaja
kutset asjakohaselt ja terviklikult

2)   Kas kutsestandardi A-osas esitatud tööosad on asjakohased ja
piisavad, arvestades töö nõudmisi praegu ja lähitulevikus

3)   Kas kutsestandardi B-osas toodud kompetentsid asjakohased ja kas need
on kirjeldatud arusaadavalt

4)   Kas kutsestandard on loogiliselt struktureeritud

5)   Muud tähelepanekud, kommentaarid ja ettepanekud

Ettepanekuid ootame kuni 19.03.2025 e-posti aadressile
[email-masked] <mailto:[email-masked]>  või
postiaadressile SA Kutsekoda, Mustamäe tee 16, Tallinn 10617.

Kutsestandardeid ja selle lisade eelnõusid tutvustav infotund toimub 14.
märtsil, kell 9.30-10.30. Infotunniga saab liituda
<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NzI1Mjg0MDgtMjk2OS
00ZDlmLTg2YzgtOGZhZGVlN2U5NWY3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22d57
83c6f-e203-436a-b230-54a0af36263d%22%2c%22Oid%22%3a%226683d134-a952-4b86-9
cd2-c726aa9b49ad%22%7d> Teedeinseneride kutsestandardite eelnõude infotund

Kutsestandardite lõplikud kavandid esitatakse kinnitamiseks Arhitektuuri,
Geomaatika, Ehituse ja Kinnisvara Kutsenõukogule.

Kutsestandardites Teedeinsener, tase 6; Diplomeeritud teedeinsener, tase
7; Volitatud teedeinsener, tase 8 tehtud peamised muudatused

1.	Ajakohastati kutsestandardite töökirjeldus. Sellest jäeti välja
kutsetaseme pädevuspiiride kirjeldus, mis on esitatud kutsestandardi lisas
1 „Tööde pädevused ja referentside vahemik“. Täpsemalt vt muudatuste
kirjeldust punktis 4.
2.	Kutsestandardites on kirjeldatud tulevikuoskused, mis hõlmavad
teedeehituse valdkonnas olulisi tuleviku oskusi. Need oskused võivad olla
tähtsad juba täna, kuid omavad suurt rolli ka tulevikus.
3.	Kutsestandarditesse on lisatud üldoskused. Üldoskuste aluseks on
Oskuste Kompassis kirjeldatud üldoskused (mõtlemisoskused,
enesejuhtimisoskused, lävimisoskused), mida on kutsetasemele ja
kutsespetsiifikale vastavalt kohandatud, vt ka www.oskused.ee
<http://www.oskused.ee>
4.	Kutsestandardile on loodud lisad:

a.	Lisa 1 „Tööde keerukuse referentsvahemikud kutse taotlemisel.
Teedeinseneri pädevuspiirid töötamisel vastavalt kutse tasemele. Kutse
taotlemise kvalifikatsiooninõuded.“ Lisa 1 koostamise aluseks on kehtivate
kutsestandardite osas A1 esitatud kutse pädevuspiiride kirjeldused, mida
on Lisa 1 eelnõus kirjeldatud täpsemalt ja selgemalt. Pädevuspiiridega
määratakse, millise keerukusega töid vastava kutsetasemega isik võib teha.
Lisaks pädevuspiiridele on loodud tööde keerukuse referentsvahemikud, mida
rakendatakse kutse taotlemisel taotleja tehtud tööde paigutamiseks
keerukusest lähtuvale kutsetasemele. Pädevuspiirid ja keerukuse
referentsvahemikud on esitatud tasemeti võrdlevalt tabelis, et lihtsustada
nende mõistmist ja rakendamist.
b.	Lisa 2 „Kvalifikatsiooninõuded kutse taotlemisel ja
taastõendamisel. Täiendusõppe arvestussüsteem. Alleriala ja
ametialaspetsiifilised õppeainete loetelud. Töökogemuse minimaalsed
ajalised nõuded ametialade kaupa,. Teedevaldkonna inseneride töökogemuse
liigid.“ Lisa 2 koostamise aluseks on kehtiv kutse andmise kord ja selle
lisad, neis toodud nõuded haridusele, täiendusõppele ja töökogemusele.
Nõuded on kirjutatud selgemaks ja esitatud tasemeti võrdlevalt tabelis, et
lihtsustada nende mõistmist ja rakendamist. Taotlemisel on varasema tava-
ja mitme erijuhu asemel eelnõus käsitletud kahe kutse taotlemise juhtu ja
sellest tulenevaid nõudeid: juhtu 1 rakendatakse, kui taotlejal on
teedeehituse eriala kõrgharidus; juhtu 2 rakendatakse:

*	kui taotlejal on teedeehituse erialast erineva muu ehituseriala
või tehnikavaldkonna eriala kõrgharidus või üldkeskharidusel põhinev
erialane keskeriharidus. Sel juhul on võimalik taotleda teedeinsener, tase
6 kutset
*	või kui taotlejal on teedeehituse erialast erineva ehituseriala
või tehnikavaldkonna eriala magistrikraad või erialane bakalaureusekraad.
Sel juhul on võimalik taotleda kutset diplomeeritud teedeinsener, tase 7.

5.	Läbivalt on ajakohastatud ja kirjeldatud hinnatavalt ning
tegelikule tööülesandele vastavalt kompetentside tegevusnäitajate
kirjeldused. Allolevas tabelis on esitatud kutsestandardi kompetentsid ja
kutsestruktuur kehtivates standardites ja eelnõus.

Standard

Kompetentsid kehtivas standardis

Kompetentsid eelnõus

Teedeinsener, tase 6

B.2.1 Teedeinseneri tööd läbiv kohustuslik kompetents

Spetsialiseerumisega seotud kohustuslikud kompetentsid

Teedeehitus ja korrashoid

B.2.2 Teedeehitus ja korrashoid

Sillaehitus ja korrashoid

B.2.3 Sillaehitus ja korrashoid

Valitavad kompetentsid vastavalt spetsialiseerumisele

B.2.4 Tee ehitusprojekti koostamine

B.2.5 Sillaehitusprojekti koostamine

B.2.6 Ehitustegevuse juhtimine (ehitamine)

B.2.7 Ehitusjuhtimine

B.2.8 Omanikujärelevalve

B.2.9 Tee korrashoid

B.2.10 Silla korrashoid

B.2.11 Liikluskorralduse projekti koostamine

Kutse struktuur

Teedeinsener, tase 6 kutsestandard koosneb kohustuslikust (B.2.1), kahest
spetsialiseerumisega soeutd (B.2.2-B.2.3) ja kaheksast valitavast
kompetentsist (B.2.4-B.2.11).

Kutse saamiseks on vaja tõendada kohustuslik, üks spetsialiseerumisega
seotud ja vähemalt üks spetsialiseerumisega seotud valitav kompetents.

B.2 Üldoskused

Mõtlemisoskused

Enesejuhtimisoskused

Lävimisoskused

Kohustuslikud kompetentsid

B.3.1 Teehoid

Valitavad kompetentsid vastavalt spetsialiseerumisele Sillad või Teed

B.3.2 Projekti koostamine (spetsialiseerumine Teed)

B.3.3 Ehitustegevuse juhtimine (spetsialiseerumine Teed)

B.3.4 Ehitustegevuse juhtimine, sh korrashoid (spetsialiseerumine Sillad)

B.3.5 Ehitusjuhtimine (spetsialiseerumine Teed ja spetsialiseerumine
Sillad)

B.3.6 Omanikujärelevalve (spetsialiseerumine Teed ja spetsialiseerumine
Sillad)

B.3.7 Korrashoid (spetsialiseerumine Teed)

B.3.8 Liikluskorralduse projekti tegemine (spetsialiseerumine Teed)

Kutse struktuur

Kutse teedeinsener, tase 6 koosneb üldoskustest B.2, kohustuslikust
kompetentsist B.3.1 ja sptsialiseerumisega seotud valitavatest
kompetentsidest B.3.2-B.3.7.

Kutse teedeinsener, tase 6 taotlemisel tuleb tõendada üldoskused,
kohustuslik kompetents ja vähemalt üks spetsialiseerumisega seotud valitav
kompetents.

Spetsialiseerumisega tee-ehitus ja korrashoid seotud valitavateks
kompetentsideks on B.3.2.-B.3.3 ja B.3.5.-B.3.8.

Spetsialiseerumisega sillaehitus ja korrashoid seotud valitavateks
kompetentsideks on B.3.4.-B.3.6.

Kõikide kompetentside hindamine toimub vastavalt valitud
spetsialiseerumisele.

Diplomeeritud teedeinsener, tase 7

B.2.1 Teedeinseneri tööd läbiv kohustuslik kompetents

Spetsialiseerumisega seotud kohustuslikud kompetentsid

Teedeehitus ja korrashoid

B.2.2 Teedeehitus ja korrashoid

Sillaehitus ja korrashoid

B.2.3 Sillaehitus ja korrashoid

Valitavad kompetentsid vastavalt spetsialiseerumisele

B.2.4 Tee ehitusprojekti koostamine

B.2.5 Sillaehitusprojekti koostamine

B.2.6 Ehitustegevuse juhtimine (ehitamine)

B.2.7 Ehitusjuhtimine

B.2.8 Omanikujärelevalve

B.2.9 Tee korrashoid

B.2.10 Silla korrashoid

B.2.11 Liikluskorralduse projekti koostamine

B.2.12 Ehitusprojekti ekspertiisi tegemine

B.2.13 Silla auditi tegemine

B.2.14 Liiklusohutuse auditi tegemine

B.2.15 Projekteerimise juhtimine

Kutse struktuur

Diplomeeritud teedeinsener, tase 7 kutsestandard koosneb kohustuslikust
(B.2.1), kahest spetsialiseerumisega seotud (B.2.2-B.2.3) ja
kaheteistkümnest valitavast kompetentsist (B.2.4-B.2.15).

Kutse saamiseks on vaja tõendada kohustuslik, üks spetsialiseerumisega
seotud ja vähemalt üks spetsialiseerumisega seotud valitav kompetents.

B.2 Üldoskused

Mõtlemisoskused

Enesejuhtimisoskused

Lävimisoskused

Kohustuslikud kompetentsid

B.3.1 Teehoid

Valitavad kompetentsid vastavalt spetsialiseetumisele Sillad või Teed

B.3.2 Projekti koostamine (spetsialiseerumine Teed ja spetsialiseerumine
Sillad)

B.3.3 Ehitustegevuse juhtimine (spetsialiseerumine Teed)

B.3.4 Ehitustegevuse juhtimine, sh korrashoid (spetsialiseerumine Sillad)

B.3.5 Ehitusjuhtimine (spetsialiseerumine Teed ja spetsialiseerumine
Sillad)

B.3.6 Omanikujärelevalve (spetsialiseerumine Teed ja spetsialiseerumine
Sillad)

B.3.7 Korrashoid (spetsialiseerumine Teed)

B.3.8 Liikluskorralduse projekti tegemine (spetsialiseerumine Teed)

B.3.9 Projekti ekspertiisi tegemine (spetsialiseerumine Teed ja
spetsialiseerumine Sillad)

B.3.10 Auditi tegemine (spetsialiseerumine Teed ja spetsialiseerumine
Sillad)

B.3.11 Liiklusohutusauditi tegemine (spetsialiseerumine Teed)

B.3.12  Projekteerimise juhtimine (spetsialiseerumine Teed ja
spetsialiseerumine Sillad)

Kutse struktuur

Kutse diplomeeritud teedeinsener, tase 7 koosneb üldoskustest B.2,
kohustuslikust kompetentsist B.3.1 ja sptsialiseerumisega seotud
valitavatest kompetentsidest B.3.2-B.3.12.

Kutse diplomeeritud teedeinsener, tase 7 taotlemiselt tuleb tõendada
üldoskused, kohustuslik kompetents ja vähemalt üks spetsialiseerumisega
seotud valitav kompetents.

Spetsialiseerumisega tee-ehitus ja korrashoid seotud valitavateks
kompetentsideks on B.3.2.-B.3.3 ja B.3.5-B.3.12

Spetsialiseerumisega sillaehitus ja korrashoid seotud valitavateks
kompetentsideks on B.3.2 ja B.3.4.-B.3.6 ning B.3.9-B.3.12

Kõikide kompetentside hindamine toimub vastavalt valitud
spetsialiseerumisele.

Volitatud teedeinsener, tase 8

B.2.1 Teedeinseneri tööd läbiv kohustuslik kompetents

Spetsialiseerumisega seotud kohustuslikud kompetentsid

Teedeehitus ja korrashoid

B.2.2 Teedeehitus ja korrashoid

Sillaehitus ja korrashoid

B.2.3 Sillaehitus ja korrashoid

Valitavad kompetentsid vastavalt spetsialiseerumisele

B.2.4 Tee ehitusprojekti koostamine

B.2.5 Sillaehitusprojekti koostamine

B.2.6 Ehitustegevuse juhtimine (ehitamine)

B.2.7 Ehitusjuhtimine

B.2.8 Omanikujärelevalve

B.2.9 Ehitusprojekti ekspertiisi tegemine

B.2.10 Silla auditi tegemine

B.2.11 Liiklusohutuse auditi tegemine

B.2.12 Projekteerimise juhtimine

Kutse struktuur

Volitatud teedeinsener, tase 8 kutsestandardis on kirjeldatud ühte
kohustuslikku (B.2.1), kahte spetsialiseerumist (B.2.2-B.2.3) ja üheksat
valitavat kompetentsi (B.2.4-B.2.12).

Kutse saamiseks on vajalik tõendada kohustusliku, ühe spetsialiseerumise
ja vähemalt ühe spetsialiseerumisega seotud valitava kompetentsi
olemasolu.

B.2 Üldoskused

Mõtlemisoskused

Enesejuhtimisoskused

Lävimisoskused

Kohustuslikud kompetentsid

B.3.1 Teehoid

Valitavad kompetentsid vastavalt spetsialiseerumisele Sillad või Teed

B.3.2 Projekti koostamine (spetsialiseerumine Teed ja spetsialiseerumine
Sillad)

B.3.3 Ehitustegevuse juhtimine (spetsialiseerumine Teed)

B.3.4 Ehitustegevuse juhtimine, sh korrashoid (spetsialiseerumine Sillad)

B.3.5 Ehitusjuhtimine (spetsialiseerumine Teed ja spetsialiseerumine
Sillad)

B.3.6 Omanikujärelevalve (spetsialiseerumine Teed ja spetsialiseerumine
Sillad)

B.3.7 Projekti ekspertiisi tegemine (spetsialiseerumine Teed ja
spetsialiseerumine Sillad)

B.3.8 Auditi tegemine (spetsialiseerumine Teed ja spetsialiseerumine
Sillad)

B.3.9 Liiklusohutusauditi tegemine (Spetsialiseerumine Teed)

B.3.10. Projekteerimise juhtimine (spetsialiseerumine Teed ja
spetsialiseerumine Sillad)

Kutse struktuur

Kutse volitatud teedeinsener, tase 8 koosneb üldoskustest B.2,
kohustuslikust kompetentsist B.3.1 ja sptsialiseerumisega seotud
valitavatest kompetentsidest B.3.2-B.3.10.

Kutse volitatud teedeinsener, tase 8 taotlemisel tuleb tõendada
üldoskused, kohustuslik kompetents ja vähemalt üks spetsialiseerumisega
seotud valitav kompetents.

Spetsialiseerumisega tee-ehitus ja korrashoid seotud valitavad
kompetentsid on B.3.2-B.3.3 ja B.3.5-B.3.10.

Spetsialiseerumisega sillaehitus ja korrashoid seotud valitavad
kompetentsid on B.3.2 ja B.3.4-B.3.10.

Kõikide kompetentside hindamine toimub vastavalt valitud
spetsialiseerumisele.

Lugupidamisega

Maris Saarsalu

Kutsesüsteemi suunajuht

SA Kutsekoda

+372 51 69 709

Arvamusküsitlus saadeti

Transpordiamet

Kliimaministeerium

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium

Haridus- ja Teadusministeerium

Eesti Arhitektide Liit

Eesti Ehitusinseneride Liit

Eesti Ehitusettevõtjate Liit

Eesti Taristuehitajate Liit (saadab liikmeskonnale)

Kutsenõukogu liikmed

Raudteekutsete SA

Tehnilise Järelevalve Amet

Arhitektuuri, Geomaatika, Ehituse ja Kinnisvara Kutsenõukogu